Къде се намирам:
naRiba.com
Форум
Направи си сам Как да си поправя или направя...?Токоизправител за извънбордов мотор?!?
Модератор: emo vasilev
Re: Токоизправител за извънбордов мотор?!?
зависи от размера на акумолатора и монтираните в лодката кунсоматори - сонар ,освитлиние и др. и мощноста на ( алтернатор или динамо ) по скоро динамо но това не е толкова от значение в случая.
Единствено в случая е важно според мен да не се остава без включен консуматор защототогава може да презареди акумолатора.
Единствено в случая е важно според мен да не се остава без включен консуматор защототогава може да презареди акумолатора.
-
- ще става разбирач
- Мнения: 580
- Регистриран на: Пет Сеп 22, 2006 9:41 pm
- Местоположение: Mонтана
- Обратна връзка:
Re: Токоизправител за извънбордов мотор?!?
По схема такова реле няма.Би трябвало да работи така без проблеми .За успокоение може да се върже един волтмер на акомулатора и да се провери по време на риболов(реални условия ) до колко волта се зарежда. До 14-14.4 V е нормално.Ако напрежението премине 15 волта или често преминарва тази граница е желателно да се сложи някакъв регулатор.
Риболовът не е слука,а наука!
Re: Токоизправител за извънбордов мотор?!?
Здравейте колеги,
Виждам, че темата е малко стара, но за да не отварям нова ще пиша тук!
Преди известно време брат ми си взе мотор за лодката. Моделът е на YAMAHA F9.9FMHS - Made in Japan!
Идеята е, че иска мотора да вади 12V DC за да захранва акумулатор /12V, 60Ah/ , който пък захранва сонар.
Дотук добре, защото се оказва, че мотора има токоизправител и не беше проблем да ги извадя тези 12V, НО......проблемът се оказа в това, че на ниските обороти, когато щурвала е в крайно положение, напрежението след токоизправителя е около 6.7 - 6.8V, което при "влачене" е проблем и това води до бързо изтощаване на акумулатора. При форсаж, напрежението се покачва до 30 - 33V без товар /акумулатор/ и около 18-20V с акумулатор, което пък е високо за зареждането му.
Наясно съм как да огранича "високото" напрежение - реле регулатор, но не мога да се сетя какво да направя, че при ниски обороти, подходящи за "влачене" да вдигна напрежението до такова, което е подходящо да се регулира от реле-регулаторът. Моля, ако някой е имал подобен проблем и го е решил да помогне!
Ето малко снимки с отворен капак и токоизправителя.
Виждам, че темата е малко стара, но за да не отварям нова ще пиша тук!
Преди известно време брат ми си взе мотор за лодката. Моделът е на YAMAHA F9.9FMHS - Made in Japan!
Идеята е, че иска мотора да вади 12V DC за да захранва акумулатор /12V, 60Ah/ , който пък захранва сонар.
Дотук добре, защото се оказва, че мотора има токоизправител и не беше проблем да ги извадя тези 12V, НО......проблемът се оказа в това, че на ниските обороти, когато щурвала е в крайно положение, напрежението след токоизправителя е около 6.7 - 6.8V, което при "влачене" е проблем и това води до бързо изтощаване на акумулатора. При форсаж, напрежението се покачва до 30 - 33V без товар /акумулатор/ и около 18-20V с акумулатор, което пък е високо за зареждането му.
Наясно съм как да огранича "високото" напрежение - реле регулатор, но не мога да се сетя какво да направя, че при ниски обороти, подходящи за "влачене" да вдигна напрежението до такова, което е подходящо да се регулира от реле-регулаторът. Моля, ако някой е имал подобен проблем и го е решил да помогне!
Ето малко снимки с отворен капак и токоизправителя.
- Тедо
- сериозен играч
- Мнения: 2178
- Регистриран на: Пон Апр 16, 2007 9:32 am
- Местоположение: София
- Обратна връзка:
Re: Токоизправител за извънбордов мотор?!?
Трябва реле-регулатор. Може да се поръча оригинално от Ямаха / battery charge kit/.
Re: Токоизправител за извънбордов мотор?!?
@Тедо, благодаря ти за бързият отговор!Тедо написа:Трябва реле-регулатор. Може да се поръча оригинално от Ямаха / battery charge kit/.
Както написах по-горе "........напрежението след токоизправителя е около 6.7 - 6.8V".
В случая това е напрежението, което измервам без товар /акумулатор/ директно на изхода на токоизправителя. Когато е включен и акумулаторът напрешението е 11,5V, което на практика е напрежението на самия акумулатор.
Ако съм разбрал правилно реле-регулаторът трябва да поддържа напрежението към акумулатора в диапазон 13.8 - 14.2V максимално за да не се презареди и изкипи!!! Това не означава ли, че на входа на релето /за да регулира/ е необходимо по-високо напрежение....от порядъка на 18, 20, 30V??? т.е ако както е в моя случай 11.5V под товар - какво ще регулира? Смятам, че пак на "влачене" ще имам ниско напрежение и следователно няма да има зареждане!
п.с. Ако не те затруднявам, моля да дадеш линк към точният модел на релето, което препоръчваш, къде мога да го намеря и някакви ел. схеми на връзване.
Благодаря ти!
Re: Токоизправител за извънбордов мотор?!?
Здравейте колеги,
Искам да Ви благодаря за всяко споделено мнение и съвет, но нещата към този момент не са обнадеждаващи.
Това, което направих досега е:
Изключих токоизправителя /все още не съм сигурен че този мотор има реле-регулатор/ и премерих с мултицет напрежението на бубината. Това без товар /крушка/! Напрежението, което премерих е 7.9 - 8.1V AC. Същото направих, но при включен товар, /крушка 24V, 21W/ и пак премерих с мултицет. Тазлика НЯМА! Напрежението е същото 7.9 - 8.1V AC. В интерес на истината не съм се и съмнявал, че ще се вдигне, защото няма причина за това.
Очевидно възможните причини за това ниско напрежение на бубината при откачени всякакви елементи след нея са следни:
1. Всичко да е наред и това да е реално напрежение на бубината, а мотора да е за захранване на 6V акумулатор.
2. Изходното напрежение да е предвидено не за зареждане на акумулатор, а само за осветление. Според мен не е така, защото дават на изхода 80W, мощност достатъчна да захранва акумулатор. Това са na 12V, 6.6A.
3. Бубината да има намотки на късо и от там ниското напрежение на изхода и.
Това ми се вижда реална причина, защото премерих и съпротивлението на бубината. Оказа се изненадващо ниско за мен 0.34 ома!!!
Общо взето това, е което мога да направя към момента и моля за Вашите коментари и съдействие.
За да установя дали наистина бубината е "тръгнала", моля някой със същият мотор или подобен /селва/ да замери и неговата и да постне резултата. Тогава ще стане ясно дали проблема е от бубината.
Ето това мисля, че е схемата, на коят е показана бубината захранваща според мен акумулатора:
А, това е точният модел на мотора!!!! Всичко друго е разлияно като оборудване!
В тази връзка, ще помоля, ако има хора със същият мотор или познават този модел, да кажат изобщо става ли за зареждане на акумулатор и дали са го направили.
Поздрави и благодаря за съдействието! Надявам се на още практически коментари!
Искам да Ви благодаря за всяко споделено мнение и съвет, но нещата към този момент не са обнадеждаващи.
Това, което направих досега е:
Изключих токоизправителя /все още не съм сигурен че този мотор има реле-регулатор/ и премерих с мултицет напрежението на бубината. Това без товар /крушка/! Напрежението, което премерих е 7.9 - 8.1V AC. Същото направих, но при включен товар, /крушка 24V, 21W/ и пак премерих с мултицет. Тазлика НЯМА! Напрежението е същото 7.9 - 8.1V AC. В интерес на истината не съм се и съмнявал, че ще се вдигне, защото няма причина за това.
Очевидно възможните причини за това ниско напрежение на бубината при откачени всякакви елементи след нея са следни:
1. Всичко да е наред и това да е реално напрежение на бубината, а мотора да е за захранване на 6V акумулатор.
2. Изходното напрежение да е предвидено не за зареждане на акумулатор, а само за осветление. Според мен не е така, защото дават на изхода 80W, мощност достатъчна да захранва акумулатор. Това са na 12V, 6.6A.
3. Бубината да има намотки на късо и от там ниското напрежение на изхода и.
Това ми се вижда реална причина, защото премерих и съпротивлението на бубината. Оказа се изненадващо ниско за мен 0.34 ома!!!
Общо взето това, е което мога да направя към момента и моля за Вашите коментари и съдействие.
За да установя дали наистина бубината е "тръгнала", моля някой със същият мотор или подобен /селва/ да замери и неговата и да постне резултата. Тогава ще стане ясно дали проблема е от бубината.
Ето това мисля, че е схемата, на коят е показана бубината захранваща според мен акумулатора:
А, това е точният модел на мотора!!!! Всичко друго е разлияно като оборудване!
В тази връзка, ще помоля, ако има хора със същият мотор или познават този модел, да кажат изобщо става ли за зареждане на акумулатор и дали са го направили.
Поздрави и благодаря за съдействието! Надявам се на още практически коментари!
- Тедо
- сериозен играч
- Мнения: 2178
- Регистриран на: Пон Апр 16, 2007 9:32 am
- Местоположение: София
- Обратна връзка:
Re: Токоизправител за извънбордов мотор?!?
При мотор в изправност напрежението под товар 5А (прожектор) напрежението е 13Vdc. При макс обороти достига 14-14.5V почти без товар (само сонара) и не се качва повече... Като загася мотора, за минути пада до 13V и след още 30-40мин вече е 12.7-12.8V ( започва да пие акумулатора...
Re: Токоизправител за извънбордов мотор?!?
Темата е малко старичка но да питам.Мотора е Mercury 15 4 тактов и искам да изкарам ток от него за зарездане на акумулатор и след него да работи сонара.Въпроса ми е колеги тази джаджа дали ще стане.
https://www.zahranvane.com/Захранващи-м ... 6009-boost
https://www.zahranvane.com/Захранващи-м ... 6009-boost
И рибар съм и ловец съм:):):) От тая риба не мое да си платим парното:):):):)