Токоизправител за извънбордов мотор?!?

Счупили сте любимия си такъм? Попитайте останалите как да се справите с проблема

Модератор: emo vasilev

Аватар
майсторчето страхил
сериозен играч
сериозен играч
Мнения: 1357
Регистриран на: Съб Яну 12, 2008 5:32 pm
Местоположение: В.ТЪРНОВО

Re: Токоизправител за извънбордов мотор?!?

Мнение от майсторчето страхил »

Ако е динамо за постоянно напрежение нещата се усложняват.Тези които са имали Трабант на 6V или мотоциклет ретро модел го знаят.При динамо машината реглажа по напрежение и ток е доста сложен процес и не всеки го знае,докато трифазния генератор\аз така си го знам\ при съвременните системи се регулира по просто.
НЕ БОЙТЕ СЕ,ТОВА СЪМ АЗИзображение
Краси_поборника
кандидат преподавател
кандидат преподавател
Мнения: 2753
Регистриран на: Пон Фев 13, 2006 1:59 pm

Re: Токоизправител за извънбордов мотор?!?

Мнение от Краси_поборника »

Колкото извънбордови двигатели до сега съм ремонтирал и проверявал само един руски Вихър-30 имаше вграден изправител,на повечето напрежението е променливо и се колебав в интервала 18-32волта в зависимуст от оборотите,при монтирането на Грец без стабилизатор и товар от плуразреден акумулатор 55Ah напрежението пада и варира от 10.5-18 волта,което ще рече че този двигатдел ще трябва да работи минимум 4часа за да зареди напълно акумулатора,динамото дава по високо напрежение но не и необходимия ток от 4-6ампера за зареждането на автомобилен акумулатор,затова монтирането на регулатор само удължава времето за зареждане и загубана ток а не напрежение.Правете разлика м/у ток и напрежение.Съвсем друг седи въпроса ако се заржда акумулатор като тези за сонарите,тогава е необходим регулатор защото акумулаторчето може да се презареди да изкриви клетки и даже да се взриви.
Аватар
Pedro
разбира нещата
разбира нещата
Мнения: 904
Регистриран на: Вто Мар 20, 2007 5:27 pm
Местоположение: Русе

Re: Токоизправител за извънбордов мотор?!?

Мнение от Pedro »

Когато е разреден акумулатора,той има по-малко вътрешно съпротивление,което пък допринася за по-големия ток на зареждане.
Това не е вярно.
С времето,акумулатора започва да се зарежда,и си увеличава съпротивлението
Това не е вярно.
Акумулатора не може да се зареди с напрежение по-голямо от това което дава алтернатора.
А ако алтернатора дава 17-18-20 волта, ко праим ??Буууммм

Вързваш този грец и нямаш проблеми
-
то ако ставаше само с Грец....
при монтирането на Грец без стабилизатор и товар от плуразреден акумулатор 55Ah напрежението пада и варира от 10.5-18 волта,което ще рече че този двигатдел ще трябва да работи минимум 4часа за да зареди напълно акумулатора
И ако се зареди до 18 волта ко праим ?? Бууумммм...
Сътворихте манджа с грозде.
Трябва да се зарежда с ток според типа и капацитета на акумулатора, а не на гьотере.Например да се зарежда някой 6 амперчасов акумулатор с 15-30 ампера начален ток..и ще го пръснете.Трябва да се следи напрежението на клемите на акумулатора да не превиши разрешената граница според типа на акумулатора (основен/киселинен)- релерегулатор.
Краси_поборника
кандидат преподавател
кандидат преподавател
Мнения: 2753
Регистриран на: Пон Фев 13, 2006 1:59 pm

Re: Токоизправител за извънбордов мотор?!?

Мнение от Краси_поборника »

Ето какъв ток съм мерил на тези двигатели върху товар 1ом.
Евинруд 15кс.-3.3амп.
Джонсън 40 кс. 3.8амп.
Вихър 30 кс.-2.9амп.
Ямаха 20кс.-3.2амп.
За нормалното зареждане на един акумулатор трябват 1/10 от номиналния му капацитет на час.
Което ще рече че акумулатор със номинал 55амперчаса трябва да се зарежда със ток 5.5 ампера на час.
Правете сметка ако акумулатора е паднал на 0 колко часа ще трябват да работи този двигател зада презареди и даже да гръмне този акумулатор.
Аватар
Pedro
разбира нещата
разбира нещата
Мнения: 904
Регистриран на: Вто Мар 20, 2007 5:27 pm
Местоположение: Русе

Re: Токоизправител за извънбордов мотор?!?

Мнение от Pedro »

...Правете сметка ако акумулатора е паднал на 0 колко часа ще трябват да работи този двигател..
Това не е професионално изказване.Не може акумулатор да пада на 0 (нула) - значи да го хвърлиш.
Това е скъпа стока.
Не може да пада дори и на 10 волта - има си изизсквания до колко волта може да се разрежда акумулатор ,до колко да се зарежда и с какъв ток -това дето го написа за тока е така - нормално 1/10 от капацитета за киселинните..
Дайте по сериозно...
P.S.Много добре сте се ориентирали, че съвет може да се даде само ако се знае какъв генератор най-общо казано имаме насреща, и ако има повече подробности - по-добре.
Аватар
sampo
сериозен играч
сериозен играч
Мнения: 1218
Регистриран на: Сря Юли 13, 2005 7:38 am
Местоположение: София

Re: Токоизправител за извънбордов мотор?!?

Мнение от sampo »

"Боже, колко мъка има по тоя свят, Боже"
На платено не одим !
Аватар
КИРО
и господ не е толокова добър
и господ не е толокова добър
Мнения: 11636
Регистриран на: Пон Авг 20, 2007 7:12 am
Местоположение: Кичево до ВАРНА
Обратна връзка:

Re: Токоизправител за извънбордов мотор?!?

Мнение от КИРО »

sampo написа:
"Боже, колко мъка има по тоя свят, Боже"
Знаех,че така ще се получи.
Педро,ти си на ход,аз бях до тук.
Изображение

В МОРЕТО МИ Е ПО-ДОБРЕ,ОТКОЛКОТО НА БРЕГА
Аватар
krokibg
учете се от него
учете се от него
Мнения: 6920
Регистриран на: Пон Юли 03, 2006 10:46 am
Местоположение: Пловдив

Re: Токоизправител за извънбордов мотор?!?

Мнение от krokibg »

На мен също ми сложиха такава джаджа на Днонсана ми -40кс,дето Краси Поборников е снимал и качил.Човека който ми я даде е майстор на двигатели и ако имаше проблем с гърмежи прочие неща,щеше да ми сложи нещо друго.Да говорят хора които са го слагали това устройство наистина на мотори а не хора които знаят да четат схеми,но са скарани с практиката.Пак стана като при въдиците и макарите,кой държал недържал,мнение дава :butthead: :drinkers: :drinkers: :lol: :lol: :lol:
Глупаците и завистниците нямат изтребване,като хлебарките са !!!

Аз нямам проблем с хората,те имат проблем с мене !!!!!
Аватар
Тедо
сериозен играч
сериозен играч
Мнения: 2178
Регистриран на: Пон Апр 16, 2007 9:32 am
Местоположение: София
Обратна връзка:

Re: Токоизправител за извънбордов мотор?!?

Мнение от Тедо »

да - така се получи :)
мотор от 8кс няма да даде повече от 5-6А със сигурност!
25кс с фабричен ел.стартер дава 15А максимален ток и то при 4-5 хиляди оборота...

а напрежението варира от 15 до 40V (когато няма товар) - като сложиш авто-акумулатор (зареден примерно на 60%) и караш моторчето на 1500об, напрежението ще "клекне" - много е възможно и с 2А да не го зарежда...

в случая най-важно е да се изправи тока - а ако презарежда, акумулаторът ще започне да кипи...
Бивщата ми Селва 15 си имаше е-стартер и зареждаше акумулатор 50Ач нормално... след това минах на 14Ач (мотоциклетен) за по-леко и редовно кипеше... Това не поврежда кой-знае колко акумулатора, ако му се долива киселина и вода от време на време...
Малките акумулаторчета, които се използват за сонар са запечатени и презареждането е опасно! Най-лесното решение е да не стои постоянно вързан към мотора, а да го зареждате от извънбордовия мотор само като се изхаби и то за час (не цял ден)... Реле регулатора не е мислен за 6-амперчасови "батерии" и ефекта от поставянето му не е 100%
Аватар
майсторчето страхил
сериозен играч
сериозен играч
Мнения: 1357
Регистриран на: Съб Яну 12, 2008 5:32 pm
Местоположение: В.ТЪРНОВО

Re: Токоизправител за извънбордов мотор?!?

Мнение от майсторчето страхил »

http://images.google.bg/imgres?imgurl=h ... g%26sa%3DN
Който говори за нещо много просто за правене :wink: ,това е ел. схема на мотоциклет ЯВА,без стартер.\абстрахирайте се от светлините\, виж само системата за зареждане на акумулатора .То само релето има куп особенности и условия за регулиране.Там са реле по ток,реле за обратен ток и реле регулатор по напрежение. :wink:,така че първо да се уточни вида на ел. источника ,и тогава да коментираме.
НЕ БОЙТЕ СЕ,ТОВА СЪМ АЗИзображение
Аватар
Pedro
разбира нещата
разбира нещата
Мнения: 904
Регистриран на: Вто Мар 20, 2007 5:27 pm
Местоположение: Русе

Re: Токоизправител за извънбордов мотор?!?

Мнение от Pedro »

"Боже, колко мъка има по тоя свят, Боже"
Да има - особенно когато дърводелци дават акъл там дето не им е работата.
КИРО,
Това за вътрешните съпротивления на акумулатора е точно обратното !!!!!!!!!!
Когато е разреден - голямо вътрешно.Когато е зареден- малко вътрешно. Запиши си го !
И обяснението ти за тока при заряд отива на Кино.Тези съпротивления са много малки..много доста под 1 ом..и не могат да окажат забележимо влияние на зарядния ток.
Влияние на зарядния ток оказва потенциалната разлика между напрежението на генератора и това на акумулатора.
Ако Генератора дава 18 волта, а акумулатора е разреден до 11 волта , разликата е 7 волта и тока е голям.
Когато закумулатора започне да се зарежда и примерно стане 13 волта разликата е 4 волта и тока е по-малък.
Това е процеса, който става с тока при заряд.И се следи напрежението да не минава определна величина.
А иначе за крушката при студено и загрята си прав и тя се явява някакъв регулатор на тока и може да се ползва този начин, но при определени условия.Ако Например:
Знаеш напрежението от генератора (или "зареждачката") и прецениш, че слагайки крушката тока няма да бъде много по-голям от необходимия, което е опасно и скъсява живота на акумулатора.
Ако Генератора дава 30 волта и достатъчен ток, с тази крушка ще пръснеш акумулатора.
Друг е въпроса при някои други акумулатори от друг тип, където не се разрешава тока да се мени и се зареждат с така наречените "генератори на ток"..зареждат се с постоянен ток до края на процеса и пак се следи напрежението да не минава определена величина.
.....................................................................
Има и още една опасност - ако генератора дава високо напрежение 30-40 волта и сте "установили" че "кляка" при
зареждане на акумулатора до 13-16 волта без да знаете тока през акумулатора и без никакви елементи за регулиране а с един "прост" Грец, това говори за претоварване на генератора...(намотка/и с тънък проводник) и може да доведе до опичане на намотките .....
Въобще както сте я подкарали да карате човека да прави глупости и да си съсипе и генератора и акумулатора
няма какво да се сърдите.
========================================
И вземете прочетете как се зарежда акумулатор (ток), до колко се зарежда, и до колко се разрежда, за да не му се скъси живота фатално !
Това с кипене, изхвърляне на киселина и после доливане ..и разни други глупости не ..нямам думи
===========================
БОЖЕ КОЛКО МЪКА ИМА ПО ТОЗИ СВЯТ БОЖЕ !!
VGS
разбира нещата
разбира нещата
Мнения: 858
Регистриран на: Чет Мар 23, 2006 4:09 pm
Местоположение: Wildau

Re: Токоизправител за извънбордов мотор?!?

Мнение от VGS »

Благодаря ви много за отговорите.
Поразрових се из книжката на мотора и намерих схема.
Лопсващите елементи необходими за зарейдане на акумолатора са с пунктир.
Изображение
Така вероятно някой ще може да ме насочи конкретно какво ще ми трябва. С точни параметри, че както не разбирам много ще взема да прецакам цялата електроника на мотора. :?
Аватар
Pedro
разбира нещата
разбира нещата
Мнения: 904
Регистриран на: Вто Мар 20, 2007 5:27 pm
Местоположение: Русе

Re: Токоизправител за извънбордов мотор?!?

Мнение от Pedro »

VGS
Tова вече е друго.
Тока номиналния, който дава тази намотка при 80 вата и 12 волта е 6.6 ампера.
Виждам един Грец (4 диода)....(или двупътен изправител с 2 диода-ако средният извод на намотката
е към маса), (иначе при Грец средният извод на намотката "виси"), който може да е 20 амперов (изправителя), предпазител,куплунг,проводници, шлаухи ..
Не виждам никакъв ограничител на тока във веригите след намотката ????
Не виждам нищо да следи напрежението на клемите на акумулатора???
елементарноооо.....
Щом имаме 12 волта 80 вата 6.6 ампера, при късо какво става - да гори бушона ??
12 волта при какви обороти ?? То няма да е 12 в никой случай, а трябва да е по-високо, за да може да зареди
акумулатора до 13.8- 14.2 волта примерно....
Както и да е....Правиш както е дадено, слагаш един постояннотоков амперметър зa 20 ампера (прекъсваш W---W) и там , като + на уреда към Грец-а, минуса към бушона и палиш и се понасяш с различни обороти...ако искаш да разбереш истината.
Ако след малко тока поспадне под 10 ампера, дори и много по-малко ( ако не ти е много скапан акумулатора ) добре.
Ако този ток си седи 15-20 ампера - зле за акумулатора.
Да се надяваме че в този CDI Unit (устройство) ИМА И РЕГУЛАТОР това напрежение на вторичната да не се дига до 30-40 волта... и тогава спи града както се казва...

Изображение
P.S. Да се застраховам - освен в тези "шлаухи" да има някакви ограничителни съпротивления ?? Не мога да кажа...
Последно промяна от Pedro на Съб Мар 21, 2009 3:48 pm, променено общо 2 пъти.
Аватар
майсторчето страхил
сериозен играч
сериозен играч
Мнения: 1357
Регистриран на: Съб Яну 12, 2008 5:32 pm
Местоположение: В.ТЪРНОВО

Re: Токоизправител за извънбордов мотор?!?

Мнение от майсторчето страхил »

Изображение
Приставка към зарядно устройство за акумулаторни батерии Богомил Лъсков Радио, телевизия, електроника 1993/12/стр. 12

Оловните киселинни автомобилни акумулаторни батерии имат твърде „нежна” структура и са особено чувствителни към към недозареждане, презареждане и неправилно обслужване. Плочите на недозаредената акумулаторна батерия, сулфатизират при презареждане, активната им маса се лющи и капацитетът на батерията намалява. При неправилно обслужване, доливане на чешмяна, снежна или дъждовна вода възниква силно саморазреждане, достигащо 5 – 6% на ден, и след 1 – 2 седмици акумулаторната батерия започва да се саморазрушава.

На фиг. 1 е показана електрическата схема на приставка, която може да се ползва към всички видове зарядни устройства за акумулатори. При достигане на 100% зареденост се подава звуков или светлинен сигнал, че процедурата на зареждане е завършена.
Схемата работи по следния начин: при протичане на ток по намотката на термистора RK (ММТ – 1, 1,4 кОm тя се загрява и съпротивлението на термистора намалява (намотката се състои от 6 навивки с меден емйлиран проводник с диаметър0,72 mm). Зарядният ток на акумулаторната батерия създава малък напрежителен спад и в него се разсейва топлинна енергия, която зависи от големината на протичащия ток. Това довежда до увеличаване на базовото напрежение на транзистора VT1 и той се отпушва, а транзисторът VT2 се запушва, като релето К (РП-2) остава отпуснато. С „напълването” на акумулаторната батерия токът намалява, термисторът изстива и VT1 се запушва, а VT2 се отпушва и релето се задейства. То включва контакта SK1, с който се задейства звуков или светлинен сигнал, че акумулаторната батерия е напълно заредена. Ако не се използва зумер, на мястото на релето се включва крушка 12 V/0,1 A. Tермисторът и намотката могат да се поставят в стъклена тръбичка, като отворите и се запушат с гумени тапи. Големината на зарядния ток, при който трябва да се подаде сигнал, се установява с потенциометъра RP. Taази стойност е приблизително 0,04 С, където С е капацитетът на акумулаторната батерия в А/h при зарядни устройства, в зарядната верига на които е включен резистор (реостат).
На фиг. 2 е показано опроводяването на печатната платка, а на фиг. 3 – разположението на елементите върху нея.

Тази схема въпреки че е за зарядно тип стационарно ,би трябвало да ти свърши работа.Ще използваш за изправянето греца който ти предложи Краси -Поборников.На схемата която даваш е дадено двупътно изправяне но тоя ще ти свърши работа.След това монтирваш приставката\доста е упростена\,
НЕ БОЙТЕ СЕ,ТОВА СЪМ АЗИзображение
Аватар
Pedro
разбира нещата
разбира нещата
Мнения: 904
Регистриран на: Вто Мар 20, 2007 5:27 pm
Местоположение: Русе

Re: Токоизправител за извънбордов мотор?!?

Мнение от Pedro »

Майсторче
Ти какво го направи човека бре ??
Да става жичкаджия ?-Да купува поялник, припой, секачи пинсети чаркове.
Да търси стълкотекстолит и да прави печатни платки ?? Да лепи електроника ??
Прекалявате мамамустара!
------------------------------------
Всичко на ннеговата схема става с проводници,клеми (мъжки и женски) и шлаухи.
Нищо няма да лепи.
P.S. То ако е за електроника аз щях да му предложа абсолютно елегантни решения,
а не като това твоето с една камара чаркове...
Публикувай отговор

Обратно към “Как да си поправя или направя...?”