от известно време риболова ми включва и така наречения вертикален джиг- ако някой се чуди какво е ,ето
http://www.youtube.com/watch?v=sYLgix1w0Js
аз ползвам предимно мулти за риболов и нямам много спинингови макари а за този риболов мулти не ми е много удобна.опитах с пен сламер560 / но само потроших прекрасната макара с джигове 200-300-500 грама - разбиха се леглата на лагерите на корпуса и капака и от там поражения на зъбните колела/. имам подходящи и здрави мултита но не са ми удобни за този вид риболов и колкото и да не ми се даваха пари за нова макара започнах да се оглеждам за макара със следните условия:
драг/аванс/ поне 20-25лб
здрава и с просто устроиство за лесен сервиз
водоплътна- има доста макари които ги дават водоустоичиви/могат да се мият/ но не са водоплътни
да не е по тежка от 20-22oz
да събира 350-400м/50-65лб конец
не са много макарите които да одговарят. отписал съм стелата и даивата като надеждни и на които може да се разчита/строго лично мнение/ нови са добре но след 1-2 сезона са като кафемелачки/ и много сложни с 200 чаркови в тех,капризни а и скъпи за сервиз.акюрат- тежка,ван стал - скапаха ги новите и вече не е това което беше след като го купи zebko а запазена от старите VS не се намира или който има не я продава.
гледах- гледах и накрая останаха само две: пен торга и zb
спрях се на zb25
наи вече за това че има прогресивен драг/ ама за него е друга тема/.има още един интересен патент в нея- на скобата/бигела/ няма пружинки,лостчета и каквито и да е дребни и чупливи чаркове.
чарковете

просто устройство и лесно за подръжка - малко чаркове направени от здрав материял - тяло,ротор и шпула машинно изрязани от aerospace grade billet aluminum 6AL-4V Titanium, /не знам какво е това но е по твърдо от метала от които правят пенн макарите/ , дебела полирана титаниева ос,стоманени зъбни колела от стомана 304/316 и допълнително закалени до 70Rc a оста до 90Rc /и това не ми говори нищо/.
титаниев бигел и ролка , изцяло водоплътна - и тяло,ротор и барабан не само водоустоичива както повечето макари. два стоп лагера - един на ротора и един на дръжката.
аванса е нещо уникално и не срещано в други макари - патентовано и не си дават патента. наричат го прогресивен драг - дори и при натегнат аванс опуска малко леко в началото и след това бързо отива на стойноста на която е сложен.
доста удобно при плетено което няма еластичност и при натегнат аванс удара в/у макарата понякога е фатален - не случайно при риболов на трофейни риби се ползва монофил а не плетено влакно.
другото което е че по законите на механиката драга не е един и същи при пълна ролка,наполовина или към края - разликата понякога е 2 а и повече пъти. този аванс държи едно и също усилие независимо колко конец е на барабана. на мен ми прилича на принцип на контрите на старите колелета. независимо какъв аванс се слага няма никакво усилие да се завърти копчето на желаната стоиност.
прави ми впечатление че зъбната предавка на ротора не е както на повечето макари които съм виждал /нещо като спирално нарязано зъбно колело/ а на тази е конусна - и тук си нямам идеа дали е по добре така
все още нямам реални впечатления от вертикален джиг, имам само няколко риболова от брега - сърф кастинг и е рано за сериозно мнение
накратко предварителни впечатления:
определено не е макара за лек риболов и за спининг с воблери и силикони в сладководни води, а и за черно море което не е толкова солено/ е освен ако не се търсят трофеини риби - сомове например, но за това има голям брой подходящи мулти/ но за сърф кастинк от брега , за deep fishing , тролинг е идеална.
Все още не съм убеден че си струва парите и дали няма да съжалявам за Пен но скоро ще разбера.