Страница 1 от 2

разглобяване на макара

Публикувано на: Чет Фев 18, 2016 4:56 pm
от delio-haidutin
"провокиран" от подобна тема в друг форум ,реших да разглобя и аз това оригинално китайче,лагера на пиньона се беше разбил и доста хлопаше,та викам хем да го сменя ,хем и да видим какво има вътре.на пук на всички твърдения ,че в тези 'оригинални 'макари имало много пластмаса и били без грес ,нищо подобно.пластмасови втулки никъде не видях,а греста беше в нормално количество.само където пише че е 9+1 лагера ,а аз ги преброих 5,стоп лагера не съм го разглобявал ,че има една малка пружинка ,и трудно щях да я натаманя.освен там да има други лагери.
греста която поставих е от флакон ,като се напръска стои обемиста ,но след известно време драстично и пада обема,нещо противоположно на полириетановата пяна ,която с течение на времето си увеличава обема.като сглобих макарата ,малко трудно се въртеше,викам ,ще я разглобявам пак ,да сменя тази грес ,но на другия ден със стоенето ,явно след като греста си е намалила обема ,се въртеше добре.за сега няма да я пипам.

п.п ако има и други които ще разглобяват макари за смяна на лагери и гресиране ,снимайте и качвайте тука ,да се вижда нагледно кое какво е.
тука има една подобна тема ,но не писах там ,понеже повече е създадена за тунинговане на макара .
20160210_185322.jpg
20160211_202747.jpg

Re: разглобяване на макара

Публикувано на: Чет Фев 18, 2016 5:45 pm
от gergi762
Ей човек,махни тази грес от там,ти си напълнил цялата макара.Слага се малко по короната и пиньона,малко по механизма който движи шпулата(твоя не мога и да го видя какъв е от смазката) и това е.Ти така ще затрудниш движението на механиката вътре.

Re: разглобяване на макара

Публикувано на: Чет Фев 18, 2016 6:03 pm
от kostadin11
Ползвал си спрей-грес. Много е добра. Има и спрей-масло..... но не съм го срещал по магазините. На мен ми го дадоха донесен отвън. Също имам направено едно "бъркано грес-масло". Хубава грес разбъркана със лубрикаторно масло ВР /още от социализма/.... консистенция като пчелен мед, точи се, но стои "пухкаво"... и от него ползвам за машинките, и най-вече за лагера/втулката/ на бигела.

Re: разглобяване на макара

Публикувано на: Чет Фев 18, 2016 8:36 pm
от delio-haidutin
това е макарата в сглобен вид
20160218_180550.jpg
а това е спрей-греста.
20160218_180743.jpg
а на Герги да повторя ,че обема на смазката с течение на времето се смалява драстично.цръкнах на вестник колкото лешник и след 1 час беше останало едно мазно петно колкото нокът.пък след време ,нещо ако не е наред ,не е сложна процедурата по сглобяване.

Re: разглобяване на макара

Публикувано на: Чет Фев 18, 2016 11:27 pm
от geibriel
Много полезна тема колега.Имам една макара голден на повече от 10 години е.Намотва влакното \ / в този вид V-образно знам че има някави шайби и ако се махне или сложи се променя реденето на влакното,но незнам къде се намират на макарата с заден аванс.Опитах се да я разглобя но не се получи и съм я зарязал.Ако можеш да качиш видео или снимки как се разглобява поетапно и къде се намират въпросните шайби ще е добре :)

Re: разглобяване на макара

Публикувано на: Пет Фев 19, 2016 5:10 am
от kostadin11
Хм, това е байтрънър... имам 5 бр, от Томакс.... Въпрос, разглобяването с вдигнат или спуснат палец на задния аванс се прави... и този палец как се разглобява? Моят е с два болта от /задната според снимката/ страна. Оста на палеца вади ли се или остана на корпуса?

Re: разглобяване на макара

Публикувано на: Пет Фев 19, 2016 12:37 pm
от delio-haidutin
kostadin11 написа:Хм, това е байтрънър... имам 5 бр, от Томакс.... Въпрос, разглобяването с вдигнат или спуснат палец на задния аванс се прави... и този палец как се разглобява? Моят е с два болта от /задната според снимката/ страна. Оста на палеца вади ли се или остана на корпуса?
аз я разглобих при спуснат палец(не задействан заден аванс, мисля си че има модели при които в задно положение се задейства аванса).самия палец се държи за оста с едно винтче от дясната страна,но след това трябва да се развие и винтчето което крепи палеца като едно цяло.т.е ,той е съставен от 3 части -2 рамена и гумената част по средата ,която натискаме.ако не е развито това винтче ,палеца няма как да се разкикерчи и да излезе от оста.като свалиш капака ,оста се вади необезпокоявано,на снимката е първа от ляво на дясно( кликнете върху снимката за оголемяване).само че при самото сглобяване,има една пружинка на тая ос и единият и край трябва да се постави в една дупчица в корпуса на макарата .тука е малко "играчката",че трудно се намества и аванса трябва да го включиш ,че иначе пружинката пречи на капака да се затвори.
geibriel написа:Ако можеш да качиш видео или снимки как се разглобява поетапно и къде се намират въпросните шайби ще е добре
за да извадиш пиньона,от преде има една метална планка с 3 винтчета(над стоп-лагера),развиваш ги ,махаш планката и пинжона излиза комплект с лагера и и едно оплътнение ,но лостчето за заден и преден ход на въртене на макарата ,трябва да се включи ,че иначе нещо запира :idea: .но там има само 1 шайбичка,не съм я мерил ,но е доста тънка ,може би 0,3-0,4 мм,то и да я махнеш тази шайба ,какво толкова ще промениш :smt017 ,а пък ако подложиш още ,ще изхвърлиш барабана на пред.мисля си че конструктивно не е съобразено дълбочината на шпулата със нейния ход.пък някой по-запознат да си каже мнението

Re: разглобяване на макара

Публикувано на: Съб Фев 20, 2016 12:46 am
от Korekom
Онзи ден разглобявах любимата ми макара Hiboy G3 3000. Имам я от почти 2 години, вземал съм я за 15лв от магазина и от всичките ми макари нея съм я търкалял най-много - на плувка/фидер/дънна с олова до 100гр/пружини че дори и на спининг. Просто е лека, удобна и ми е любимка.
Миналия октомври докато вадих бяла риба към кило на дънен монтаж взе да запъва все едно че блокира но се справи някак си. После я въртях предимно на спининг с до 10гр примамки и пак взе да затяга на моменти, което си е дразнещо а и въртеше някак си като на "сухо" - чуваше се отчетливо триещ/стържещ звук.
Престраших се и я разглобих - не нацяло че да се чудя как да я събирам. От снимките си личи до къде съм я разглобил - свалих капаците и това беше. Имаше малко някаква бяла смазка но отекла надолу, не по зъбчатките. Вижда се как я понапълних с литиева високо оборотна смес за лагери/карета - това имам само под ръка. След "гресирането" 1 ден на спининг вървя мазничко и очудващо безшумно - като нова и като я сложих на другия ден на фидера с 20гр кошнички и пружина пак започна да запъва.
Има ли оправия или толкова й е живота?

Изображение Изображение Изображение Изображение

Re: разглобяване на макара

Публикувано на: Съб Фев 20, 2016 10:25 am
от rap66
Korekom написа:Онзи ден разглобявах любимата ми ....
Има ли оправия или толкова й...
Много е вероятно на макарата нищо да и няма, но пълното разглобяване вече не ти мърда. Няма да си първия който пълни макарата си с каквото има под ръка. След 2 дни като я отвориш, вдичко е чернилка и грес има навсякъде, но не и на предавките. Има една много хубава тема на Румен за ревюта на макари, и всеки решил да прави подобни упражнения, може да научи много по лесния начин само от снимките . Гресират се само зъбни предавки и безконечника, по малко със специализирана грес, с четка за рисуване. Всично останало с масло (също не какво да е) . по една-две капки. Убедил съм се от личен опит, че няма по добър начин да прецакаш макарата от смазването с неподходяща смазка. Пък една тубичка Абу Гарсия примерно е 10лв. И ще ти стигне за 10г. при правилна употреба.

грес - Abu Garcia Silicote Reel Lube
Изображение

масло - Ardent® Reel Butter Bearing Lube (греста също е хубава)
Изображение

Re: разглобяване на макара

Публикувано на: Съб Фев 20, 2016 1:48 pm
от fozi073
Здравейте колеги. Някой може ли да ми каже откъде мога да си взема въпросната грес + олио / на АБУ Г-Я/ Не намирам никъде :( , а преди съм срещал доста често.....магазини, обяви на колеги. Ще съм благодарен ако някой помогне нещо :D

Re: разглобяване на макара

Публикувано на: Нед Фев 21, 2016 4:24 pm
от Hills
Когато се ползват две смазки течна и твърда може да стане химична реакция някво лепило :lol: .
Затова се почиства макарата с бензин много добре от стари химикали-смазки,греси и тн.

Ето какво намерих за четене по въпроса.
Профилактиката на спининговата макара е съвсем елементарна. Тя се свежда до няколко неща. Първо – грижливо и внимателно отношение. Трябва да избягваме контакт на макарата с твърди, абразивни материали – прах, пясък, кална вода, камъни и др.
След риболов е добре да разхлабим аванса – така намаляваме вероятността от залепване на шайбите.
Ако макарата е с моментен стоп – то нека той се държи включен – така се намалява натискът на пружините с системата на този възел.
Техническото обслужване е задължително, ако искаме макарата да ни служи дълго и безпроблемно.
То не е сложно, изисква елементарна техническа грамотност и малко желание.
Добре е да се извършва веднъж на 25-30 риболова (нормално това е веднъж годишно), при попадане на макарата в агресивна среда или при наличие на нетипичен шум от механиката. Винтовете се развиват с подходяща отверка – тук е важно да се знае, че обикновено те са от мек метал и всеки неподходящ инструмент може безнадеждно да ги повреди. Роторът се сваля, посредством развиване на шестограмната гайка (обикновено тя е No 12 за повечето съвременни макари), която се намира под шпулата. Срещат се гайки с обратна резба, така че трябва да сме много внимателни, ако разглобяваме макарата за първи път.
Внимателно вадим остта на ротора и останалите детайли.
Необходимо е внимание, за да не се чудим в последствие “тая джаджа откъде изпадна”.
Добре е да разполагаме със схема на макарата.
Старата смазка се отстранява с чист бензин (този за запалки е напълно подходящ).
Смесването на стара и нова смазка е допустимо само в случаите, когато сме сигурни, че смазките са на една и съща основа.
Излишно е да казвам, че трябва да използуваме подходящи специализирани смазки. Те са 2 вида – течна и гъста. Най-добри са смазките на Daiwa, Shimano, Mitchell и Abu Garsia.
Бързовъртящите части се третират с течна, а триещите с гъста смазка. Не бива да се прекалява – тук важи правилото: по-добре по-малко, но по-добре.
Специално за “безконечния винт” най-подходяща е полутечната (или сгъстяваща се) смазка във вид на спрей, но тя се намира доста трудно. Моментния стоп не се разглобява и само по-изкючение може да се смаже с минимално количество течна смазка. Капсулованите лагери също не се смазват. Ако са едностранно капсуловани правилното им положение е с откритата страна навътре към корпуса. Можем да намалим луфтовете с подходящи по размер и дебелина шайби. Не бива обаче съвсем да ги отстраняваме – така ще затормозим плавния и лек ход на макарата. Ако се чувствате несигурни в описаното по-горе, по-добре се обърнете към някой с по-голям опит. Това в никакъв случай не е срамно и е много повече за предпочитане, отколкото да “убиваме насила” макарата.
Това е от Васил Стоилов цитат.

А ето какви смазки намери чичо гугъл в нета.
Грижа за такъма - смазки за риболов | s ... -za-takama

Смазка за рибарски макари на Лукас Ойл ... 0%B9%D0%BB

Reel Butter bering lube смазка за лагер ... 8-pid=4803

Онлайн магазин за риболов http://www.ma ... lding.html

Поддръжка на такъма - Открийте монго до ... 0%BC%D0%B0


Грижа за такъма - АкваСпорт.com https:/ ... akama.html

Bardahl многофункционален лубрикант BD- ... cant-bd-50

Нека смазването започне сега ! :lol:

Re: разглобяване на макара

Публикувано на: Пон Фев 22, 2016 11:34 am
от delio-haidutin
Korekom написа:След "гресирането" 1 ден на спининг вървя мазничко и очудващо безшумно - като нова и като я сложих на другия ден на фидера с 20гр кошнички и пружина пак започна да запъва.
Има ли оправия или толкова й е живота?
гледам че макарата ти е със 3 лагера (така поне е дадено).много е вероятно някой лагер да ти е запецнал и да е за смяна.
http://s18.postimg.org/4z2nobk9x/DSC01596.jpg
на капака не мога да разбера оста на дръжката където влиза ,това втулка ли е или капсулован лагер.това ако е лагер ,и от другата страна имаш същия.би трябвали и на пиньона да има.
http://postimg.org/image/oi0teh0fj/

под това зъбно колело трябва да има втулка или лагер
download/file.php?id=49484&mode=view
кликни върху снимката за увеличение и ще го видиш тука къде е.
в твоя случай ,щом макарата заяжда ,нямаш друг избор ,освен да я разглобиш.така и така ,не можеш да я използваш,поне ще добиеш представа какви и са механизмите.но знай че 1 лагер струва около 4 лв :idea: -3 лагера = на цената за която си я купил.

Re: разглобяване на макара

Публикувано на: Пон Фев 22, 2016 3:04 pm
от kevlar
Аз, смазвам моите макари с силиконова герс с тефлон, бяла на цвят наподобява крем. Остава мазен "филм" по частите. Има и литиева с тефлон.

http://www.ebay.co.uk/itm/200g-Silicone ... SwVFlT0lGf

Re: разглобяване на макара

Публикувано на: Пон Фев 22, 2016 5:00 pm
от delio-haidutin
kevlar написа:Аз, смазвам моите макари с силиконова герс с тефлон, бяла на цвят наподобява крем. Остава мазен "филм" по частите. Има и литиева с тефлон.
спрей -греста и тя е бяла(на снимката),оставя филм ,но както казах е като пяната за бръснене ,като поседи известно време и се "стопява".за това напръсках доста обилно,че да не остане на сухо.
п.п.има май доста дето си смазват и разглабят макари ,но никой не снима ,да видим какви са черколяците на различните марки.но после почват ,ма то китайско било ,пластмаса имало и т.н.

Re: разглобяване на макара

Публикувано на: Пон Фев 22, 2016 6:22 pm
от kevlar
delio-haidutin написа:п.п.има май доста дето си смазват и разглабят макари ,но никой не снима ,да видим какви са черколяците на различните марки.но после почват ,ма то китайско било ,пластмаса имало и т.н.
Не си прав, лично аз съм направил ревю на японско Шимано

viewtopic.php?f=132&t=90939