кораб ШИПКА

Всичко за което не намирате подходящ форум

Модератор: dantho.mihov

Публикувай отговор
Аватар
Motorski
ще става разбирач
ще става разбирач
Мнения: 363
Регистриран на: Сря Май 13, 2009 6:19 pm
Местоположение: Варна

кораб ШИПКА

Мнение от Motorski »

Здравейте :)
Прерових цялата мрежа и не мога да открия нищо за корабчето ШИПКА, дето прави круизи Варна - Русе. Някой знае ли нещо по въпроса? Виждал съм го веднъж на Морска Гара Варна, ама тогава нямаше хора около него, които да питам :)
ИзображениеАматьорски Спининг Клуб "С Брат ми"Изображение
Аватар
sapuna
Модератор
Модератор
Мнения: 11750
Регистриран на: Вто Сеп 06, 2005 1:15 am
Местоположение: Горна Оряховица
Обратна връзка:

Re: кораб ШИПКА

Мнение от sapuna »

Слабо си търсил:
За съжаление корабчето "Шипка" е в Италия и вече не извършва пътувания по нашето крайбрежие. Единственият актуален телефон е 0897 875666..
Съботен ден през активния туристически сезон. Малко 200-местно пътническо корабче на име "Шипка" потегля към Балчик от сравнително пустата варненска Морска гара. Заради ранния час рибарите все още не са успели да заемат местата си по вълнолома.

Цената е съпоставима с тази на автобусния билет, но въпреки това кандидатите да се възползват от крайбрежния превоз рядко достигат капацитета на плавателния съд. В замяна на това корабът предизвиква небивал интерес за организиране на частни партита, семейни празници и дори сватби.

И така в продължение на четири лета. Тази година обаче "Шипка" вече няма да акостира във Варна, казва началникът на Морска гара Валентин Китанов. През февруари, собственикът на плавателния съд, силистренската фирма "Орикс", го продаде. "Шипка" отплава за Италия, където крайбрежното плаване се радва на далеч по добър прием и ясни правила.

На практика от 2004 г. "Шипка" беше сред малкото кораби, чийто собственик правеше опити да възроди каботажа (от фр. cabotage - водни (морски) превози между пристанищата на една държава, в границите на Европейския съюз за каботаж се приемат и тези между пристанища в рамките на общността) по Черноморието.

България е една от малкото морски държави в света без крайбрежен транспорт, посочва управителят на "Орикс" Красимир Върбанов. Първоначалната инвестиция на дружеството през 2004 г. е 400 хил. евро. Отделно всяка година издръжката на кораба струва минимум около 150 хил. лв.

При все това плаването по линията до Несебър, което съществуваше два пъти седмично, струваше 20 лв. за двупосочен билет. До Балчик стойността на превоза в двете посоки беше в рамките на 15 лв., а за деца наполовина. Работим на загуба с надеждата ситуацията да се промени, коментира преди време Върбанов. Това обаче така и не се случи.

Така се стига до абсурд. Непрекъснато се говори, че сме туристическа държава, а

между отделните градчета по крайбрежието няма превоз

Практиката сочи, че във всички държави има или директни дотации, или кредитни облекчения за покупка на кораби. Това е начинът държавата да помага на бизнеса. Освен това у нас е по-лесно частните инвеститори да построят нов пристан, отколкото да ползват капацитета на съществуващата инфраструктура. В момента единственият плавателен съд, който извършва някакви редовни превози, е катамаранът "Кримска стрела". Негов оператор е смесеното британско-украинско дружество "Лондон скай травел", а агент - варненската "Инфлот 1".

Вече няколко години "Кримска стрела" пътува през лятото между Варна и Одеса. За пътуващите до Украйна пътят по море е много по на сметка от сухоземния транспорт. Предимство са съкратеното време - около 9 часа, а доскоро и спестените визови разходи, посочва Валентин Китанов. Според него, за да се развива крайбрежното плаване, са нужни дотации от държавата или общините.

Задължително е морската и туристическата камара да се разберат какво биха могли да помогнат за възстановяване на поне някои от рибарските мостчета, за да има къде да акостират яхтите и пасажерските плавателни съдове, допълва Китанов. От това лято "Кримска стрела" ще пътува и между Варна и Констанца. Пътят ще трае около 3 часа и половина, а цената на билета е 30 евро за еднопосочен и 50 евро за двупосочен. Само за сравнение - до Одеса плаването е 145 евро в двете посоки и 80 в едната.

Броят на превозените пътници и тези, които са участвали в различни атракции, непрекъснато расте. През миналата година "Кримска стрела" е превозил около 10 хил. души. Около 3 хил. души са пътувалите с корабчето "Шипка". С най-бързи темпове

нараства броят на участвалите в т.нар. яхтени атракции

като "пиратски бой" - средногодишно около 12-13 хил. души.

Основната причина за спирането на пътническите превози е нерентабилността им. Този вид плаване беше използвано само заради социалния ефект, и то по времето, когато пътни връзки между крайморските селища почти нямаше, посочва бивш шеф на отдела за каботажно плаване в БМФ. Дори и тогава корабите работеха на загуба и се дотираха от държавата. С увеличаването на цените на горивата станаха изключително нерентабилни, пояснява сегашният директор на параходството Христо Донев.

В момента една от някогашните български комети за крайбрежни плавания може да се засече между гръцкия град Кавала и близкия остров Тасос. Крайбрежните превози винаги са били под шапката на БМФ и никога не са били печеливша дейност, но така е по цял свят. Морският транспорт е евтин и ефективен на дълги разстояния, но не и на къси.

Този тип превози зависят от времето, а Черно море не предразполага към подобно плаване - много бързо се появяват бури. Сезонът, в който е възможно да се извършва каботаж, също е кратък. Ако можеше да се печели от подобни превози, досега частната инициатива щеше да го покаже на практика, смята още Донев.

Да имаш море и да ликвидираш целенасочено крайбрежното пътническо корабоплаване е нелогично, посочват собствениците на фирмите - организатори на яхтени круизи.

Крайбрежното плаване има огромно бъдеще

но за да се разбере това, не трябва да ни сравняват само с крайбрежията на Хърватия и Гърция, твърди Лъчезар Братоев. Той е председател на Българската асоциация на яхтените пристанища.Според него трябва да бъде променен Законът за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата в частта за облекчаване на граничния режим.

Макар че България има най-облекчения граничен режим в Черно море, сега всяка яхта, която влезе в наши териториални води, задължително трябва да мине през Варна или Бургас, за да получи гранична контрола, защото само там има ГККП. Според Братоев у нас трябва да бъде въведен т.нар. транзит лок, който разрешава контрола в първото входно и последното изходно пристанище.
източник в-к Дневник
Изображение
.............."Не кордата се къса, а нервите на рибаря".............
Аватар
Motorski
ще става разбирач
ще става разбирач
Мнения: 363
Регистриран на: Сря Май 13, 2009 6:19 pm
Местоположение: Варна

Re: кораб ШИПКА

Мнение от Motorski »

благодаря :)
ИзображениеАматьорски Спининг Клуб "С Брат ми"Изображение
Аватар
sapuna
Модератор
Модератор
Мнения: 11750
Регистриран на: Вто Сеп 06, 2005 1:15 am
Местоположение: Горна Оряховица
Обратна връзка:

Re: кораб ШИПКА

Мнение от sapuna »

За нищо! ...to be con.... :lol:
Изображение
.............."Не кордата се къса, а нервите на рибаря".............
Аватар
Motorski
ще става разбирач
ще става разбирач
Мнения: 363
Регистриран на: Сря Май 13, 2009 6:19 pm
Местоположение: Варна

Re: кораб ШИПКА

Мнение от Motorski »

sapuna написа:За нищо! ...to be con.... :lol:
...tinueD ;) :drinkers:
ИзображениеАматьорски Спининг Клуб "С Брат ми"Изображение
Публикувай отговор

Обратно към “Разни”