Къде се намирам:
Направи си сам
Как да си поправя или направя...?
naRiba.com

Форум


Тема за ентусиасти - лодкостроители, и прочие луди глави.
Модератор: emo vasilev
Тема за ентусиасти - лодкостроители, и прочие луди глави.
Докат' четох темата на колегата Барутчиев, реших и аз да споделя информация, която притежавам по въпроса. И по-специално за типовете корпуси /обводи/ и техните плюсове и минуси, мореходни качества, или липса на такива.
На това ме наведоха някои коментари, прочетени в различни раздели на форума. В тях се коментираха точно тези характеристики, като забелязах че някои колеги се разминават помежду си в определянето на типа на лодката, дали става за глисаж и прочие.
тема първа
Смятам да започна с разделението на корпусите на три основни категории;
1. Корпуси от водоизместваш тип.
Тези корита се характеризират с гореописаният режим на движение, при които няма разлика между начина на поддържане на плавателното средство на повърхността на водата при статично положение и по време на движение. И при двата режима то плава, благодарение масата на течността, изместена от потопеният обем на корпуса
Такива са повечето товарни, промишлени / рибарски, влекачи, сондажни /, и кораби и лодки с общо назначение.
характерни обводи - с плавни очертания, окръглени, плавни заоблени преходи между повърхнините. рядко има оформена скула /надлъжен ръб/, най-често над ватерлинията /линия на газене/.
2. Корпуси от глисираш /плъзгащ/ тип.
Те се определят от това, че с увеличаване на скоростта на движение се променят силите, поддържащи плавателното средство на повърхността. В началото на движението то се държи наповърхността, благодарение на собственото си водоизместване. с увеличаване на скоростта на придвижване, тази изтласкваща сила бива изместена от налягането на водният поток върху долната повърхнина /дъното/ на корпуса.
В тази група са почти всички скоростни съдове, състезателни, патрулни, леки пътнически, развлекателни, някои военни и такива със специално назначение. Към тях спадат и огромен процент от леките моторни туристически и рибарски лодки и катери. В последно време тук влизат и ветроходните дъски /сърфове/ и някои от новите класове ветроходни съдове.
При тях обводите се характеризират с остри скули под и около ватерлинията, плоски повърхнини на дъното, обикновено образуващи ъгъл по осевата линия на корпуса, завършващ със плосък срез / транец/. Много често по долната повърхност се оформят и допълнителни ръбове / надлъжни, напречни/ , наречени редани. Те имат за цел да създадат допълнителен упор, подобрявайки хидродинамиката, като отрязват водният поток от повърхността и по този начин намаляват омокрената повърхност намалявайки триенето, оттам и съпротивлението.
3. Корпуси с междинен режим на движение.
При тях нямаме пълен преход към глисиращ режим. Хидродинамичните сили участват в поддържането на съда, заедно със хидростатичните и даже на висока скорост тези съдове имат чувствително газене.
Най-характерното за този тип съдове е, че за режима на движение е нужен по-голям запас от мощност на силовата установка /двигател/, отколкото при другите два типа.
В тази група са повечето съвременни военни съдове, патрулни, специални /спасителни, лоцмански/ и накои бързоходни риболовни.
При обводите правят впечатление няколко характерни детайла; Приличат на водоизместващите, сиреч са закръглени, плавни, но завършват на транец, чийто долен /изходящ/ ръб е под ватерлинията. Почти винаги в предната половина се появява скула, преминаваща под ватерлинията. понякога имат напречни скосявания в дънната час, като полуредан.
На това ме наведоха някои коментари, прочетени в различни раздели на форума. В тях се коментираха точно тези характеристики, като забелязах че някои колеги се разминават помежду си в определянето на типа на лодката, дали става за глисаж и прочие.
тема първа
Смятам да започна с разделението на корпусите на три основни категории;
1. Корпуси от водоизместваш тип.
Тези корита се характеризират с гореописаният режим на движение, при които няма разлика между начина на поддържане на плавателното средство на повърхността на водата при статично положение и по време на движение. И при двата режима то плава, благодарение масата на течността, изместена от потопеният обем на корпуса
Такива са повечето товарни, промишлени / рибарски, влекачи, сондажни /, и кораби и лодки с общо назначение.
характерни обводи - с плавни очертания, окръглени, плавни заоблени преходи между повърхнините. рядко има оформена скула /надлъжен ръб/, най-често над ватерлинията /линия на газене/.
2. Корпуси от глисираш /плъзгащ/ тип.
Те се определят от това, че с увеличаване на скоростта на движение се променят силите, поддържащи плавателното средство на повърхността. В началото на движението то се държи наповърхността, благодарение на собственото си водоизместване. с увеличаване на скоростта на придвижване, тази изтласкваща сила бива изместена от налягането на водният поток върху долната повърхнина /дъното/ на корпуса.
В тази група са почти всички скоростни съдове, състезателни, патрулни, леки пътнически, развлекателни, някои военни и такива със специално назначение. Към тях спадат и огромен процент от леките моторни туристически и рибарски лодки и катери. В последно време тук влизат и ветроходните дъски /сърфове/ и някои от новите класове ветроходни съдове.
При тях обводите се характеризират с остри скули под и около ватерлинията, плоски повърхнини на дъното, обикновено образуващи ъгъл по осевата линия на корпуса, завършващ със плосък срез / транец/. Много често по долната повърхност се оформят и допълнителни ръбове / надлъжни, напречни/ , наречени редани. Те имат за цел да създадат допълнителен упор, подобрявайки хидродинамиката, като отрязват водният поток от повърхността и по този начин намаляват омокрената повърхност намалявайки триенето, оттам и съпротивлението.
3. Корпуси с междинен режим на движение.
При тях нямаме пълен преход към глисиращ режим. Хидродинамичните сили участват в поддържането на съда, заедно със хидростатичните и даже на висока скорост тези съдове имат чувствително газене.
Най-характерното за този тип съдове е, че за режима на движение е нужен по-голям запас от мощност на силовата установка /двигател/, отколкото при другите два типа.
В тази група са повечето съвременни военни съдове, патрулни, специални /спасителни, лоцмански/ и накои бързоходни риболовни.
При обводите правят впечатление няколко характерни детайла; Приличат на водоизместващите, сиреч са закръглени, плавни, но завършват на транец, чийто долен /изходящ/ ръб е под ватерлинията. Почти винаги в предната половина се появява скула, преминаваща под ватерлинията. понякога имат напречни скосявания в дънната час, като полуредан.
Леми изда бест, батт айем мачбеда'а . Ррок-ан-рол, Пенке-ле !!
Re: Тема за ентусиасти - лодкостроители, и прочие луди глави
Като описвам тези три основни категории, държа да отбележа че те не са абсолютни, а ориентировъчни, понеже съществуват безкрайно много вариации, а и с напредването на технологиите и теорията са създадени образци, които са хибриди между по-стари модели както и нови типове обводи.
Например, при леките спортни класове ветроходи /Лазер,420/, се достига лесно режим на глисиране и със корпус със плавни обводи и заоблени форми. както и при сърфовете.
Това става благодарение на извънредно малкото собствено тегло на плавателното средство, съчетано със извънредно високата мощност и ефективност на енергетичната установка /вятър-ветрила/.
Също така се срещат и водоизместващи корпуси със остроскули обводи /тип "шарпи', "джонбот", "ривърбот" или по нашенски - каик/, които са обусловени от начина на постройка, чрез ползване на листов материал, удобен за обработка в неспециализирани работилници и домашни условия.
Например, при леките спортни класове ветроходи /Лазер,420/, се достига лесно режим на глисиране и със корпус със плавни обводи и заоблени форми. както и при сърфовете.
Това става благодарение на извънредно малкото собствено тегло на плавателното средство, съчетано със извънредно високата мощност и ефективност на енергетичната установка /вятър-ветрила/.
Също така се срещат и водоизместващи корпуси със остроскули обводи /тип "шарпи', "джонбот", "ривърбот" или по нашенски - каик/, които са обусловени от начина на постройка, чрез ползване на листов материал, удобен за обработка в неспециализирани работилници и домашни условия.
Леми изда бест, батт айем мачбеда'а . Ррок-ан-рол, Пенке-ле !!
Re: Тема за ентусиасти - лодкостроители, и прочие луди глави
За да придобият представа тези, които не са запознати с тази материя, ще приложа графичен материал. това са изображения на теоретически чертежи и схеми на корпуси за които става дума.

1. Типични обводи на бавноходен съд с водоизместващ режим на движение. Характерни детайли - остър форщевен /нос/ и остър ахтерщевен /кърма/. По този начин се постига оптимално обтичане на корпуса /ламинарен поток/, и ниско съпротивление.

2. Теоретични обводи на корпус, предназначен за средния скоростен диапазон при водоизместващ режим.
3. Обводи на корпус на бързоходен катер при водоизместващ режим на движение, близък до преходния към глисаж. Формата на кърмата е с плоска дънна част, предотвратяваща пропадането при характерната за тази скорост дълга попътна вълна с ниска основа.

4.Обводи на плавателен съд, проектиран за глисиращ режим на движение. Изглед към носовата част. Обводите са от типа "осукано дъно", характерни за скоростните катери от 50-те и 60-те години на миналия век.

4 А. Изглед към кърмовата част на корпуса на глисиращия катер.

4 Б. Общ поглед към корпуса. Характерно засукване на дъното, насочващо водния поток под плоската кърмова част, способстваща излизането в режим на глисаж.

1. Типични обводи на бавноходен съд с водоизместващ режим на движение. Характерни детайли - остър форщевен /нос/ и остър ахтерщевен /кърма/. По този начин се постига оптимално обтичане на корпуса /ламинарен поток/, и ниско съпротивление.

2. Теоретични обводи на корпус, предназначен за средния скоростен диапазон при водоизместващ режим.
3. Обводи на корпус на бързоходен катер при водоизместващ режим на движение, близък до преходния към глисаж. Формата на кърмата е с плоска дънна част, предотвратяваща пропадането при характерната за тази скорост дълга попътна вълна с ниска основа.

4.Обводи на плавателен съд, проектиран за глисиращ режим на движение. Изглед към носовата част. Обводите са от типа "осукано дъно", характерни за скоростните катери от 50-те и 60-те години на миналия век.

4 А. Изглед към кърмовата част на корпуса на глисиращия катер.

4 Б. Общ поглед към корпуса. Характерно засукване на дъното, насочващо водния поток под плоската кърмова част, способстваща излизането в режим на глисаж.
Леми изда бест, батт айем мачбеда'а . Ррок-ан-рол, Пенке-ле !!
Re: Тема за ентусиасти - лодкостроители, и прочие луди глави
Илютрация на изключенията от пост номр 2;
1. Водоизместващ корпус с обводи тип "шарпи", иначе речено - остри. И по-конкретно "прам" - с плоска носова част над ватерлинията.
2. Швербот от състезателен клас, със плавни обводи, в режим на глисиране.
1. Водоизместващ корпус с обводи тип "шарпи", иначе речено - остри. И по-конкретно "прам" - с плоска носова част над ватерлинията.
2. Швербот от състезателен клас, със плавни обводи, в режим на глисиране.
Вие нямате нужните права за да сваляте прикачени файлове.
Леми изда бест, батт айем мачбеда'а . Ррок-ан-рол, Пенке-ле !!
Re: Тема за ентусиасти - лодкостроители, и прочие луди глави
Продължавам с представянето различните типове корпусни обводи за малки плавателни съдове, като ще започна от най-често срещаните и популярни.
Понеже виждам, че тук има много привърженици на глисиращите лодки, ще започна с най-често срещаният и масов тип глисиращ корпус - "моногедрон".
Лодките с такъв тип обводи са лесно разпознаваеми - еднакъв наклон на дъното /ъгъл на килеватост/ по цялото протежение и плавно качване на линиите на скулата към носа.Наклон на дъното към кила - 10 до 17 градуса. Добре работят се при съотношение около 30 кг за конска сила. Позволяват лесно излизане на глисаж със двигатели, които не са достатъчни за глисиране например със "дълбоко V". Стабилно поведение при ход и на стоянка, добър полезен обем на корпуса ,опростени линии, лесни за възпроизвеждане в домашни условия, от листов материал.



Понеже виждам, че тук има много привърженици на глисиращите лодки, ще започна с най-често срещаният и масов тип глисиращ корпус - "моногедрон".
Лодките с такъв тип обводи са лесно разпознаваеми - еднакъв наклон на дъното /ъгъл на килеватост/ по цялото протежение и плавно качване на линиите на скулата към носа.Наклон на дъното към кила - 10 до 17 градуса. Добре работят се при съотношение около 30 кг за конска сила. Позволяват лесно излизане на глисаж със двигатели, които не са достатъчни за глисиране например със "дълбоко V". Стабилно поведение при ход и на стоянка, добър полезен обем на корпуса ,опростени линии, лесни за възпроизвеждане в домашни условия, от листов материал.



Леми изда бест, батт айем мачбеда'а . Ррок-ан-рол, Пенке-ле !!